Västsvenska företag rustas för framtiden

Som en del av den regionala utvecklingsstrategin satsar Västra Götalandsregionen på att göra västsvenska företag världsbäst på cirkulära affärer. Strategin anger riktningen för att göra Västra Götaland till ett föredöme gällande omställning till ett hållbart samhälle. En del av arbetet är utmaningen Cirkulär design & nya affärer, där Wargön Innovation deltar.

Arbetet inom den regionala utvecklingsstrategin är en gemensam insats som samlar länets 49 kommuner, fyra kommunalförbund, näringsliv, akademi och forskning, civilsamhället, länsstyrelsen och statliga myndigheter. Genom att alla bidrar med sin expertis skapas förutsättningar för att stärka innovationskraften i regionen och skapa ett cirkulärt samhälle. Strategin innehåller fyra kraftsamlingar – elektrifiering, digitalisering, fullföljda studier och cirkulära affärsmodeller.

Cirkulära affärsmodeller är framtiden

Att ställa om från en linjär till en cirkulär ekonomi ger inte bara långsiktig konkurrenskraft för företag, utan handlar också om att göra val som minskar miljö- och klimatpåverkan. Redan uttaget material behöver behålla sitt värde över tid och nya produkter behöver designas för ett cirkulärt kretslopp. Det krävs nya affärsmodeller och innovationer för att skapa lönsamhet och långsiktig ekonomisk hållbarhet i ett cirkulärt samhälle. Här vill Västra Götaland vara med och gå i täten för att skapa en grundläggande omställning av ekonomin.

Med utmaningen Cirkulär design & nya affärer vill Västra Götalandsregionen framtidssäkra västsvenska företag, få dem att tänka nytt, tänka om och börja tänka cirkulärt. Fokus med utmaningen är att skifta fokus från reaktivt till proaktivt arbete, att se nya lösningar i stället för att fokusera på att hantera avfall, och att utforska hur cirkulära affärsidéer kan skapa värde för både företag och kunder.

Caroline Düberg Martinsson, innovationsledare Wargön Innovation. Foto: Elin Segerlind

De företag som är med i utmaningen erbjuds expertstöd från RISE och ingår i ett nätverk av närmare 100 innovationscoacher som är kopplade till utmaningen. En av de innovationscoacher som är med i utmaningen är Caroline Düberg Martinsson, Innovationsledare på Wargön Innovation.

– Vi behöver hitta vägar till en mer resurseffektiv ekonomi där vi lämnar slit och släng och hanterar tillgängliga resurser som värdefulla produkter eller råvaror som kan sättas på marknaden om och om igen.  Detta är inte lätt för vårt nuvarande ekonomiska system och traditionella värdekedjor är inte uppbyggda för denna typ av produkt- och materialflöde, säger Caroline.

På Wargön Innovation pågår arbetet med att lägga grunden för en textil cirkulär värdekedja. I de textila affärerna är det många gånger billigare att köpa nytt än att tillvarata det som redan finns producerat. Så vad krävs för att vi ska skapa affärsmässiga cirkulära värdekedjor? Det är fokuset för Wargön Innovation kopplat till den här utmaningen menar Caroline och fortsätter:

– I utmaningen arbetar vi med konkreta verksamhetscase vilket är mycket inspirerande. Vi ser ett stort engagemang hos företagen att komma vidare och framtidsanpassa sina affärsmodeller. Det är inte alltid lätt, men tiden är rätt för att tänka nytt. Lagstiftning som premierar resurseffektivitet och cirkulära textila produkt- och materialflöden är i antågande så att köra business as usual är världsfrånvänt. I november 2024 går utmaningen i mål. Goda exempel på cirkulära affärsmodeller och cirkulär kommer då att lyftas fram för att visa hur företag kan arbeta i en cirkulär ekonomi.

Senaste nytt om ERUF

Senaste nytt