”Om ingen annan gör det, så får jag väl göra det själv”

Orden är Rebecca Josefssons som precis startat projektet Svensk ullinnovation tillsammans med bland andra Wargön Innovation. Tanken är att kombinera nyutvecklad teknik med befintlig i ett systemprojekt som ska effektivisera produktionen av ullgarn och föra den närmare konsumenten.

– Jag vill fylla det tomrum som finns i värdekedjan för ullproduktion i Sverige, berättar Rebecca, som studerar till textilingenjör vid Textilhögskolan i Borås och samtidigt driver företaget Tomorrow Textiles.
Det var under studierna som idén tog fart, sprungen ur ren frustration när Rebecca insåg vilka enorma mängder inhemsk ull som slängs varje år i Sverige. Samtidigt importeras ullgarn från andra länder.

– Jag har alltid trott att vår svenska ull är dålig eftersom den slängs, men har insett att det saknas steg vår värdekedja. Frustrerad över att ingen gör något åt det bestämde jag mig för att göra det själv istället.

Modern värdekedja för ull – svensktillverkade plagg av svensk ull

Målet med projektet är att skapa en modern värdekedja för ull genom att utnyttja digitala lösningar och applicera forskning och teknik som redan finns. Bland annat används ett kamgarnsspinneri som spinner tunna fina och slittåliga ulltrådar lämpade för klädproduktion.  En Wholegarment-maskin är också en möjliggörare som genom programmering kan tillverka personliga plagg i ett stycke. Därmed krävs inga sömmerskor vilket i sin tur innebär att ett led, och då också en kostnad, försvinner ur kedjan.

Aspekten med lokal produktion och transparens i hela värdekedjan kommer att bli än mer viktig för slutkonsumenten framöver.

Business case kommer ligga till grund för steg II och III

Projektet är uppdelat i tre steg där det första steget är att genomföra en förstudie för att undersöka vilka luckor som finns i den svenska värdekedjan för ullproduktion och vad som krävs för att gå vidare.
-Vi kommer att ta fram ett Business Case som syftar till att utreda om det är ekonomiskt försvarbart att återföra ullvärdekedjan till Sverige. Det tror vi nämligen! Det är den som kommer att ligga till grund för investeringar i steg II och III som vi har framför oss, berättar Joel Arnoldsson affärsutvecklare på Wargön Innovation som är en av projektparterna.

Det första projektmötet är genomfört

I slutet av april hölls ett första möte där alla projektparter var med och bidrog för att på riktigt starta igång projektet.

-Det är spännande, det är det första projektet jag driver och det är mitt egna, säger Rebecca som tillsammans med de andra projektdeltagarna är taggade inför vårens arbete.

-Det är i tiden, folk blir mer medvetna om vad de har på sig och all den ull som slängs. Det är ett problem som det skrivs om men ingen gör något åt , det är dags att ändra på det nu, avslutar Rebecca.

Svenska ullkläder tillverkade i Sverige är ett av målen med projektet

  • Det produceras ca 1800 ton ull i Sverige varje år, varav 1400 ton eldas upp, plöjs ner i jorden eller deponeras i skogen
  • Det finns 14 stycken olika fårraser i Sverige

Från vänster till höger: Fia Söderberg, Ullförmedlingen, Julia Andersen, Tiger of Sweden, Andrea Forssman, Tiger of Sweden, Joel Arnoldsson, Wargön Innovation, Hans Bulthuis, Ullkontoret, Lisa Bergstrand, A New Sweden, Rebecca Josefsson, Tomorrow Textiles