Slutspurt för innovationstävlingen

Det sista april stänger anmälan till innovationstävlingen ”Material och metoder för framtidens jordbruk”. Flera spännande bidrag är på väg in. Kampen står kring chansen att få utveckla en innovation som gör jordbruket mer miljövänligt.

Målet med tävlingen är att utse det bidrag som har bäst potential att minska behovet av fossil plast inom området täckdukar för frilandsodling. Projektledare för tävlingen är Wargön Innovations Johan Haglund.
– Det känns väldigt spännande såhär med bara några dagar kvar. Vi har fått in flera intressanta bidrag, så det ska bli väldigt roligt att följa dem genom tävlingen.

Hur kan tävlingsbidragen kan möta utmaningarna som finns med täckdukar för frilandsodling?
– Jag tror absolut att bidragen kommer kunna möta utmaningarna med bravur. Det svenska lantbruket är redan mycket hållbart och effektivt. Men för att kunna möta morgondagens utmaningar och minska fotavtrycket från Sverige och resten av världen finns det ändå mycket kvar att förändra. En förändringarna är att minska mängden plast inom lantbruket. Både för att det primärt är en fossil engångsråvara och eftersom mikroplaster läcker ut.

Alla bidrag kommer att granskas av en jury, vad granskar de i sin bedömning?
– Medlemmarna i juryn har bred erfarenhet och sina egna expertområden. Det vi letar efter är de bidrag som har bäst potential att minska behovet av fossil plast för täckdukar. Juryn tittar på ett flertal aspekter av varje bidrag – Klimat och miljö, kommersiell potential, samt teamet bakom idén. De bidrag som har störst potential kommer att få möjligheten att vässa bidragen ytterligare under finalprocessen, därefter utses vinnaren.

Det vinnande bidraget får affärsutvecklingscheckar till ett värde av 100 000 kr hos Wargön Innovation och hos RISE. Vad händer sedan?
– Ett av målen är att innovatören ska kunna vidareutveckla sin idé ytterligare efter tävlingen därför har vi utformat ett pris som är mycket anpassningsbart. Stödet utformas efter vad det vinnande bidraget har behov av. Till exempel ansökningar för offentliga bidrag, materialtester, prototyputveckling, patentutredningar och marknadsanalyser.

Johan Haglund, projektledare

Finalisterna och det vinnande bidraget utses under Borgeby Fältdagar i juni, varför just där och då?
– Ja, vi presenterar vinnaren inför alla besökande lantbrukare och intressenter från industrin, vilket också blir ett kanonbra tillfälle för marknadsföring. Vi kommer att prata om bidraget, om tävlingen, om framtidens lösningar för lantbruket och mycket mera. Framförallt kan innovatören till det vinnande bidraget knyta nya viktiga kontakter och visa upp sig och sin idé på en av Sveriges största lantbruksmässor.

Och till sist, vad händer efter tävlingen?
– Vi hoppas att innovatören får en rejäl skjuts i arbetet att etablera sin nya lösning för marktäckningsdukar på marknaden och att vinstcheckarna kommer till stor nytta. Jag tror det inte kommer dröja allt för länge innan de svenska lantbrukarna kommer få möjligheten att prova dessa nya hållbara alternativ.